Nyomtatás
Találatok: 894

"Tehetségek Magyarországa" című EFOP-3.2.1-15-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt megvalósítása

A Miskolci Rendészeti Szakgimnázium – mint akkreditált kiváló Tehetségpont – csoportos tehetséggondozó tevékenysége keretében bűnügyi szakköri jellegű foglalkozásokat szervezett a bűnügyi szakterület iránt érdeklődő tehetséges tanulók számára.

A tehetséggondozó programban való részvételhez beválogatást tartottunk, az alábbi szempontok szerint. Figyelembe vettük a tanulókról készített osztályfőnöki jellemzéseket, szaktanári javaslatokat, a tanulmányi átlageredményeket és a pszichológiai teszteredményeket. Ezt követően a tanulókkal egyenként elbeszélgettünk, elsősorban érdeklődési körük és motiváltságuk megállapítása céljából.

A programban 16 elsőéves tanuló vett részt. A tehetséggondozó foglalkozásokat annak figyelembevételével állítottuk össze, hogy a tanulók milyen speciális bűnügyi szakterületek iránt érdeklődnek, milyen szakmai kérdéskörök foglalkoztatják őket. Az egyes alkalmak olyan szakmai tapasztalatokat és élményeket nyújtottak, amelyeket a tanórai foglalkozásokon – a tanórai jellegből adódóan – nem tapasztalhatnak meg. A program megvalósítása során számos témakört dolgoztunk fel, valamint több helyszínen is megfordultunk. A megnyitó alkalmával a tanulók rövid bemutatkozását követően közösen alakítottuk ki a foglalkozások témakörét és azok sorrendjét. Így kerülhetett sor a kihallgatások szituációs gyakorlatára, ahol az oktatófilm megtekintését követően szituációkban is gyakorolhattuk a kihallgatást. Nagy hangsúlyt fektettünk nem csak a módszertanra, hanem a személyközi kommunikáció helyes alkalmazására is.

Bűnügyi szakköri tevékenységekBűnügyi szakköri tevékenységek

A tanulókat az is érdekelte, hogy hogyan hajtják végre a házkutatást a nyomozók. Sajnos valódi házkutatáson a büntetőeljárási jogszabályok akadálya miatt nem vehettünk részt, de a bűnügyi szakkabinetben több szituációt is gyakoroltunk. Miután egy- egy tanulópár végrehajtotta a kutatást, a csoport közösen értékelte a szakmaiság, a jogszerűség és a kommunikáció szempontjai szerint annak lebonyolítását. Nagy élményt jelentett a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Büntetés-végrehajtási Intézetben tett látogatásunk. Az általános tájékoztató után bejártuk az objektumot, ahol megismertük a fogva tartás körülményeit, az elítéltek mindennapjait. Ezt követően a tanulók kérdéseket tehettek fel a börtönélettel, a napi problémákkal kapcsolatban, elbeszélgettek a bv. dolgozókkal a szakma kihívásairól és azok nehézségeiről is.

Érdekes volt meglátogatni a Miskolci Járásbíróságot, ahol zsarolás bűncselekménye miatt tartottak tárgyalást. A tárgyalás előtt általános tájékoztatót kaptunk a büntetőeljárás menetéről és a büntetőeljárásban részt vevő magánszemélyek jogairól és kötelezettségeiről is. A tárgyaláson tanúk és a vádlott vallomástételét is figyelemmel kísérhettük. Az elrendelt szünetben a tárgyalást vezető bíróval beszélgethettünk.

A csoportos tehetségsegítő tevékenységünk következő alkalma a Miskolci Rendőrkapitányságon folytatódott. Megismerhettük a bűnügyi nyilvántartásba vétel (rabosítás) folyamatát, ahol fényképeket és ujjnyomatokat készíthettünk egymásról, de megtekinthettünk egy DNS- mintavételt is. Eközben elbeszélgettünk a bűnügyi technikusokkal, akik szakmailag hasznos tanácsokkal láttak el minket.

Bűnügyi szakköri tevékenységekBűnügyi szakköri tevékenységek

Bűnügyi technikai ismereteinket a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányságon bővíthettük, ahol osztályvezető úr körbevezetett minket a laborokon, eközben a krimináltechnika tudományágazataival és a bűnügyi technológiákkal is megismerkedhettünk. A tanulóknak a megyei helyszínelő busz is nagyon tetszett, az ehhez kapcsolódó bűnügyi helyszíni történetek is rendkívül izgalmasak voltak, melyekből sokat okulhattunk.

Nagy érdeklődéssel vártuk a bűnügyi szolgálati kutyák bemutatóját. Mivel majdnem minden tanulónak van otthon kisebb- nagyobb kutyája, ezért a tartással és kiképzéssel kapcsolatban nagyon sok kérdést tettünk fel. Kifejezetten izgalmas volt a szagkiválasztás, de a legérdekesebb az volt, amikor az autóban sikeresen megtalálta az eldugott kábítószert. A kutyatelep megtekintése során a szakmai témákat és pályaorientációs témaköröket is megbeszéltünk osztályvezető helyettes úrral.

Közkívánatra, a Terrorelhárítási Központ miskolci vezetője is eljött iskolánkba. Az "igazi kommandóssal" nem csak a tehetséggondozásban részt vevő tanulók, hanem a Miskolci Szakképzési Centrum Szemere Bertalan Szakközépiskolájának "Kadét" képzésben részt vevő fiatalok is találkozhattak. Az általános ismertetőn túl csoportos és egyéni beszélgetést is kezdeményezhettünk. Hogyan válhat valaki kommandóssá? Lányok is lehetnek azok? Milyen fizikai és pszichikai követelményeknek kell megfelelnünk? Melyik volt a legizgalmasabb bevetés? Milyen szakmai tanácsokat tudna adni, hogy valakiből jó rendőr lehessen? Ilyen, és ehhez hasonló kérdések záporoztak osztályvezető úr felé, melyeket derekasan megválaszolt.

Bűnügyi szakköri tevékenységekBűnügyi szakköri tevékenységek

Szakkörünk következő "állomása" a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház Pathológiai Osztálya volt. Mivel hasonló "élményben" még egyetlen tanuló sem részesült, ezért kissé feszülten léptünk a terembe. Főorvos úrnak és rezidens úrnak köszönhetően nem csak anatómiai ismereteink bővültek, hanem még életvezetési tanácsokkal is elláttak minket, a hosszú élet reményében. A boncolások és az elbeszélgetések után kissé visszafogottabb hangulatban indultunk vissza az iskolába…

Összességében elmondható, hogy a szakkör rendkívül színes és érdekes volt. Számos olyan szakmai területtel ismerkedhettek meg a tanulók, amelyeket az iskolapadban ülve nem lehet találkozni, élményszerűen átélni. A tehetséggondozó alkalmak során bővültek szakmai ismereteik és tapasztalataik. Számos szakmai szituációban vettek részt, amelyek nem csak tudásszintű lexikális, hanem kommunikációs- interperszonális készségeket, képességeket is fejlesztettek. A program megvalósítását követően az iskola pszichológusa újból megvizsgálta a résztvevők kreativitását, teljesítményigényüket és motiváltságukat kérdőívekkel és elbeszélgetéses módszerekkel. Az eredmények kedvezőek, így nem csak a tanulók véleménye pozitív, hanem a "tudomány" is alátámasztja a tehetséggondozás létjogosultságát.

Sikeresen befejezett programunk nem ér véget, ősszel, az új tanév kezdetétől természetesen újabb szakterületeken, új témakörökkel folytatjuk.